понедељак, 28. септембар 2015.

Математички подсетник за заборавне физичаре - решавање једначина

Како се решавају једначине погледајте овде!

Материјал за вежбање - убрзање 7. разред

Седмаци,

на линку испод помете преузети материјал за проверу знања из области убрзања!

Материјал преузмите овде!

Домаћи задаци и материјал за вежбање - осцилаторно и таласно кретање 8. разреди

Осмаци,

на линковима испод наћи ћете материјал за вежбање и израду домаћих задатака.

рачунски тест из осцилација и таласа преузмите овде!

теоријски тест из осцилација преузмите овде!

тест из осцилаторног кретања преузмите овде!

Домаћи задаци и материјал за вежбање за 6. разред из КРЕТАЊА

Шестаци,

на доњим линковима можете преузети обиље материјала за вежбање. Нешто од тога ће бити рађено на часовима, а нешто ћете имати за домаћи задатак.

Вежбу КРЕТАЊЕ основни појмови преузмите овде!

Теоријски тест КРЕТАЊЕ преузмите овде!

Рачунски тест КРЕТАЊЕ преузмите овде!


Конверзија јединица m/s --> km/h и обрнуто - овде!


петак, 25. септембар 2015.

Додатни материјал за Младе физичаре

Млади физичари,

Са доњих линкова можете преузети уџбенике и збирке задатака у електронском облику.

Физика 6 уџбеник преузмите овде!

Физика 6 збирка задатака преузмите овде!

Физика 7 уџбеник преузмите овде!

Физика 7 збирка задатака преузмите овде!

Физика 8 уџбеник преузмите овде!

Физика 8 збирка задатака преузмите овде!


Стандарди - осцилације и таласи (8.разред)

Образовни стандарди по областима за краj обавезног образовања – физика

СЕДМИ РАЗРЕД
Наставна тема: Сила и кретање


Основни ниво
ФИ.1.1.1. Ученик/ученица уме да препозна гравитациону силу и силу трења које делују на тела која мирују или се крећу равномерно
ФИ.1.2.2. Ученик/ученица уме да препозна равномерно кретање
ФИ.1.2.3. Ученик/ученица уме да израчуна средњу рзину, пређени пут или протекло време ако
су му познате друге две величине
ФИ.1.4.1. Ученик/ученица уме да чита мерну скалу и зна да одреди вредност најмањег подеока
ФИ.1.7.1. Ученик/ученица поседује мануелне способности потребне за рад у лабораторији
ФИ.1.7.2. Ученик/ученица уме да се придржава основних правила понашања у лабораторији
Средњи ниво
ФИ.2.1.4. Ученик/ученица разуме како односи сила утичу на врсту кретања
ФИ.2.2.1. Ученик/ученица уме да препозна убрзано kретање
ФИ.2.4.1. Ученик/ученица уме да користи важније изведене јединице SI и зна њихове ознаке
ФИ.2.4.4. Ученик/ученица зна када мерења понављамо више пута
ФИ.2.6.1. Ученик/ученица разуме и примењује основне математичке формулације односа изаконитости у физици, нпр. директну и обрнуту пропорционалност
ФИ.2.6.2. Ученик/ученица уме да препозна векторске физичке величине, нпр. брзину и силу
ФИ.2.6.3. Ученик/ученица уме да користи и интерпретира табеларни и графички приказ зависности физичких величина
ФИ.2.7.1. Ученик/ученица уме табеларно и графички да прикаже резултате посматрања или мерења
ФИ.2.7.2. Ученик/ученица уме да врши једноставна уопштавања и систематизацију резултата
ФИ.2.7.3. Ученик/ученица уме да реализује експеримент по упутству


Напредни ниво
ФИ.3.1.2. Ученик/ученица зна какав је однос сила које делују на тело које мирује или се равномерно креће
ФИ.3.2.1. Ученик/ученица уме да примени односе између физичких величина које описују
равномерно променљиво праволинијско кретање
ФИ.3.4.3. Ученик/ученица зна шта је грешка мерења
ФИ.3.7.1. Ученик/ученица уме да донесе релевантан закључак на основу резултата мерења
ФИ.3.7.2. Ученик/ученица уме да препозна питање на које можемо да одговоримо посматрањем или експериментом


Стандарди из области Сила и кретање (7.разред)

Образовни стандарди по областима за краj обавезног образовања – физика

СЕДМИ РАЗРЕД
Наставна тема: Сила и кретање


Основни ниво
ФИ.1.1.1. Ученик/ученица уме да препозна гравитациону силу и силу трења које делују на тела која мирују или се крећу равномерно
ФИ.1.2.2. Ученик/ученица уме да препозна равномерно кретање
ФИ.1.2.3. Ученик/ученица уме да израчуна средњу рзину, пређени пут или протекло време ако
су му познате друге две величине
ФИ.1.4.1. Ученик/ученица уме да чита мерну скалу и зна да одреди вредност најмањег подеока
ФИ.1.7.1. Ученик/ученица поседује мануелне способности потребне за рад у лабораторији
ФИ.1.7.2. Ученик/ученица уме да се придржава основних правила понашања у лабораторији
Средњи ниво
ФИ.2.1.4. Ученик/ученица разуме како односи сила утичу на врсту кретања
ФИ.2.2.1. Ученик/ученица уме да препозна убрзано kретање
ФИ.2.4.1. Ученик/ученица уме да користи важније изведене јединице SI и зна њихове ознаке
ФИ.2.4.4. Ученик/ученица зна када мерења понављамо више пута
ФИ.2.6.1. Ученик/ученица разуме и примењује основне математичке формулације односа изаконитости у физици, нпр. директну и обрнуту пропорционалност
ФИ.2.6.2. Ученик/ученица уме да препозна векторске физичке величине, нпр. брзину и силу
ФИ.2.6.3. Ученик/ученица уме да користи и интерпретира табеларни и графички приказ зависности физичких величина
ФИ.2.7.1. Ученик/ученица уме табеларно и графички да прикаже резултате посматрања или мерења
ФИ.2.7.2. Ученик/ученица уме да врши једноставна уопштавања и систематизацију резултата
ФИ.2.7.3. Ученик/ученица уме да реализује експеримент по упутству


Напредни ниво
ФИ.3.1.2. Ученик/ученица зна какав је однос сила које делују на тело које мирује или се равномерно креће
ФИ.3.2.1. Ученик/ученица уме да примени односе између физичких величина које описују
равномерно променљиво праволинијско кретање
ФИ.3.4.3. Ученик/ученица зна шта је грешка мерења
ФИ.3.7.1. Ученик/ученица уме да донесе релевантан закључак на основу резултата мерења
ФИ.3.7.2. Ученик/ученица уме да препозна питање на које можемо да одговоримо посматрањем или експериментом


Стандарди - Кретање (6. разред)

Стандарди - Кретање

Основни ниво
ФИ.1.2.1. Ученик/ученица уме да препозна врсту кретања према облику путање
ФИ.1.2.2. Ученик/ученица уме да препозна равномерно кретање
ФИ.1.2.3. Ученик/ученица уме да израчуна средњу брзину, пређени пут или протекло време ако
су му познате друге две величине
Средњи ниво
ФИ.2.2.1. Ученик/ученица уме да препозна убрзано кретање
ФИ.2.2.2. Ученик/ученица зна шта је механичко кретање и које га физичке величине описују
ФИ.2.6.1. Ученик/ученица разуме и примењује основне математичке формулације односа и
законитости у физици, нпр. директну и обрнуту пропорционалност
Напредни ниво
ФИ.3.2.1. Ученик/ученица уме да примени односе између физичких величина које описују
равномерно променљиво праволинијско кретање
ФИ.3.2.3. Ученик/ученица зна како се мењају положај и брзина при осцилаторном кретању

Збирка питања и задатака из осцилација и таласа

Збирку задатака преузмите овде!

уторак, 15. септембар 2015.

ОСЦИЛАТОРНО КРЕТАЊЕ 1. домаћи задатак 8. разред

ОСЦИЛАТОРНО КРЕТАЊЕ 1. домаћи задатак

Прочитати:
1.а. Подсетник (првих 7 тачака)
Урадити:
1.б. Питања и тестови до 15. питања

СИЛА И КРЕТАЊЕ 1. домаћи задатак 7. разред

СИЛА И КРЕТАЊЕ 1. домаћи задатак

(са диска)

Прочитати:
1.а. Подсетник (тачке 1,2,4,5,8,9)
Урадити:
1.б. Питања и тестови (до 13. питања)
1.1. Задаци - Убрзање (минимално 3 задатка)
Задатке прво радити у моду ПОЧЕТНИК, а касније у моду ЕКСПЕРТ

УВОД У ФИЗИКУ – ПРИПРЕМА ЗА ТЕСТ 6. разред

УВОД У ФИЗИКУ – ПРИПРЕМА ЗА ТЕСТ
Заокружи слово испред тачне тврдње или одговора
1. Грчка реч физис, од које потиче назив физика, значи:
а)         наука
б)         природа
в)         филозофија
2. Физика се бави:
а)         проучавањем природних и друштвених појава
б)         описом природних појава
в)         проучавањем природних појава и утврђивањем законитости које постоје међу њима
3. Материју чине:
а)         физичка тела
б)         супстанција и физичко поље
в)         жива и нежива бића
4. Супстанција је:
а)         облик постојања материје
б)         физичко поље
в)         физичко тело
5. Који је од наведених појмова физичко тело:
а)         злато
б)         вода
в)         ваздух
г)          гумица за косу
6. Који од наведених појмова представља супстанцију:
а)         оловка
б)         телевизор
в)         бакар
г)          комета
7. Посредством физичког поља делују:
а) тела која се додирују
б) тела без непосредног додира
в) тела везана ужетом
8. Експериментје:
а)         припрема за спортско такмичење
б)         проучавање појава у посебно припремљеним условима
в)          мерење температуре ваздуха
9. Физички закони:
а)         описују својства тела
б)         исказују суштину и правилности по којима се одвијају природне појаве
в)          представљају скуп правила по којима се врше огледи
10. Физика је:
а)         само теоријска наука
б)         само експериментална наука
в)          теоријска, експериментална наука и примењена наука

НА ОСНОВУ ПОСТАВЉЕНИХ ЗАХТЕВА ПОПУНИТИ ПРАЗНА МЕСТА У ПИТАЊИМА 11. и 12:

11. Поред сваког од наведених појмова упиши да ли је реч о супстанцији или физичком телу:
а) ексер ____________________         д) гвожђе ____________________
б) Месец ____________________        ђ) мобилни телефон ___________________
в) пластика ____________________    е) стакло ____________________
г) куђа ____________________             ж) сребро ____________________

12. Поред наведених супстанција напиши у којем се агрегатном стању налазе:
а)         вода ____________________________________________________________
б)         ваздух ____________________________________________________________
в)          пластика ____________________________________________________________
г)          лед ____________________________________________________________



13. Повежи одговарајуће појмове из колона А и Б. На линије испред колоне А упиши слова из колоне Б:
А                                                                                                                                   Б
1)         оглед                                                                                а) гравитациона појава
2)          материја                                                                          б) физичко тело
3)          привлачење Земље и Месеца                                   в) магнетна појава
4)          привлачење магнета и ексера                                   г) супстанција и физичко поље
5)          столица                                                                             д) метод истраживања у физици
14.  Заокружи слова испред тачних исказа:
а)       Физика је природна наука.
б)       Различита тела могу бити изграђена од исте супстанције.
в)       Супстанцију не можемо опазити чулима.
г)       Физичко поље се може опазити чулима.
д)       У лабораторијама се изводе физички експерименти.





среда, 2. септембар 2015.

6 разред УВОД У ФИЗИКУ

Физика као природна наука

Еколози: Природа – све што нас окружује (тло, вода, ваздух и живи свет)
Физичари: Природа – СВЕ што нас окружује, али и ми сами
Природне појаве – дешавања у природи
механичке појаве: ротација Земље, струјање ваздуха, кретање планета, …
топлотне појаве: топљење леда, кључање воде, …
електромагнетне појаве: светлост, удар грома



Човек је од многих природних појава зависио па их је посматрао и покушавао да их објасни. Настала су знања, а од њих наука о природи – ФИЗИКА (физис – грчка реч природа)

Материја и супстанца

Све што постоји у природи је материја, тј. има материјални карактер. Постоји независно од човека.
Материја је „грађа“ природе.
Основне особине материје су да се непрестано креће, да се не може уништити и нити из ничега створити већ само прелази из једног облика у други.
Физичка тела су сачињена од супстанци (вода , гвожђе, челик или конкретно кисеоник). Тела се разликују не само по облику и величини већ и према томе од чега су. Оно од чега се тело састоји назива се супстанца.
Супстанца је „грађа“ сваког физичког тела.
Да би у потпуности описали природу потребно је познавати и чињеницу да у природи сва тела међусобно делују.
При међусобном дејству тела могу бити у непосредном додиру, али и не морају. Могу бити на мањем (ексер-магнет) или већем растојању (Земља-вештачки сателит).
Ако тела за време међусобног дејства нису у непосредном додиру, међудејство се остварује посредством физичког поља (магнетно поље, гравитационо поље, електрично поље).




Задатак: Разврстати у три категорије, 1) појава, 2) супстанца или 3) тело, следеће појмове: уље, мржњење, чаша, пластика, наелектрисавање, кретање, гвожђе





Физика је природна наука која проучава основне особине материје, њену грађу, као и промене облика у којима се материја може јавити (супстанца и физичко поље).
Предмет изучавања физике су механичке, топлотне, електричне, магнетне, светлосне и друге појаве. Упознаје нас са грађом материје.

Методе и задаци физике

Сваку науку поред предмета карактеришу методи и задаци истраживања.
Задатак физике је да проучава физичке појаве и да открива законе по којима се дешавају.



Метод истраживања подразумева пут, начин, поступак који се спроводи ради стицања сазнања о појавама у природи и утврђивања њихових законитости.
Први корак у проучавању природне појаве – посматрање. Најчешће даје непотпуне резултате.



Проучавање појава у посебно припремљеним условима назива се експеримент или оглед. Представља основни и најпоузданији извор сазнања у физици.




Експериментално добијене чињенице треба анализирати и међусобно повезати, уопштити и на основу тога донети теоријске закључке. Зато физика није само експериментална него и теоријска наука.






Појаве које проучава ФИЗИКА

– Механичке појаве – Кретање (планета, сателита, авиона, аутомобила, људи, животиња, река, крви у крвним судовима, ваздуха, лопте….)

– Топлотне појаве – Топљење леда, кључање воде, температура тела, температура просторије, температура мора, ветрови, олује, …

– Светлосне појаве – Осветљавање просторија, функционисање ока, понашање светлости при пролазаку кроз различите средине, настајање дуге, боје, функционисање двогледа и микроскопа, удар грома…

– Звучне појаве – Звучни извори, бука, простирање звука, музички инструменти…

– Електричне појаве – Наелектртисање тела, муње и громови, функционисање електричних уређаја, пренос информација путем радија и телевизије, кретање информација у људском организму путем нерава….


– Магнетне појаве – Рад компаса, Земља као велики магнет, привлачење и одбијање магнетних полова…

Тест знања!