недеља, 17. јануар 2016.

Računske operacije sa približnim brojevima

Racun sa pribliznim brojevima u pdf-u preuzmite ovde!

Pri izračunavanju tražene veličine primenjuju se matematičke operacije sa veličinama koje najčešće predstavljaju približne vrednosti veličina sa kojima se operiše.
Treba nagiasiti da nema nikakvog smisla sprovoditi tačan račun sa približnim veličinama. Naime, potrebno je izvršiti odgovarajuća, opravdana i neophodna uprošćavanja. Pri ovome treba se pridržavati sledećih pravila.

Ne treba operisati sa brojevima koji imaju više od tri tačne cifre, osim u izuzetnim slučajevima. Zbog toga, na primer, broj 3,654 056 treba pisati kao 3,65, tj. smatrati da je 3,654 056≈3,65.

Prilikom odbacivanja cifara, poslednju cifru treba zadržali nepromenjenu ako je poslednji odbačeni broj manji od 5, a povećati za jedan ako je veći od 5. Ako je odbačeni prvi broj baš 5, onda sve zavisi od veličine pretposlednjeg odbačenog broja, Ako je on veći od broja 5, onda se poslednji broj povećava za jedan, a ako je manji od 5, zadržava se nepromenjen.
Na primer,
1,263 43≈1,26                         9,655 84≈9,66
4,357 84≈4,36                         9,655 24≈9,65

Pri sabiranju i oduzimanju brojeva treba u rezultatu zadržati onoliko cifara koliko ih ima broj sa najmanjim brojem cifara. Na primer:

0,026 3+0,465 + 1,73 = 2,221 3≈2,22
15,27+0,617 + 32,2=48,087≈48,1
0,146+2,1 +0,56 = 2,806≈2,8 
530—287,4 = 242,6≈243

Pri množenju i deljenju brojeva treba u rezultatu zadržati onoliko cifara koliko ima broj sa najmanjim brojem cifara. Na primer:

796 ∙ 320 = 254 720≈2,55      
3 840 : 82≈47
5,63 ∙ 0,8=4,504≈4,5  
0,428∙0,7≈0,6



Prilikom dizanja brojeva na kvadrat i kub, potrebno je u rezultatu zadržati samo onoliko cifara koliko ih ima u osnovi. Na primer:
3,282 = 10,785 4≈10,8
3,283 = 35,287 5≈35,3
Pri nalaženju kvadratnog i kubnog korena brojeva važi isto pravilo. Naime, u rezultatu treba zadržati onoliko cifara koliko ih ima i potkorena veličina. Na primer:
=9,273 6≈9,3;        = 2,915 5≈2,9

Prilikom višestrukih množenja ili deljenja obično se u prethodnim množenjima zadrži po jedna cifra više nego što je potrebno. Na primer:

3,14∙1,3∙16,2∙32,4 ∙0,107
3,14 ∙ 1,3=4,082≈4,08
4,08 ∙ 16,2 = 66,096≈66,1
66,1 ∙ 32,4=2 141,64≈2 142
2 142 ≈ 0,107=214 ∙ 1,07 = 228,98≈229≈2,3 ∙ 102


субота, 9. јануар 2016.

ИНФОРМАЦИЈЕ У ВЕЗИ ДОДАТНЕ НАСТАВЕ - сви разреди

Поштовани такмичари, дошло је време да мало размрдамо наше "сиве ћелије" како би то реко чувени белгијски детектив Херкул Поаро!

У четвртак 14.01.2016. додатна настава за ученике 8. разреда са почетком од 10:00!

Задаци

6. разред

1. Теретни воз на изласку из станице има брзину 36 km/h. После 30 минута исту станицу напушта и брзи воз брзином 72 km/h. После ког времена од изласка теретног воза и а ком растојању од станице ће брзи воз стићи теретни воз? Задатак решити и рачунски и графички!

2. Из градова А и Б који се налазе на међусобном растојању 120 километара, истовремено крећу два камиона један другоме у сусрет. Брзине камиона су сталне и износе 20 km/h, односно 60 km/h. Кроз које време и на ком растојању од града Ц који се налази на половини пута између градова А и Б се сусрећу камиони?

7. разред

1. Поред воза, на истој линији са предњом страном локомотиве стоји човек. У истом тренутку почиње да се креће воз равномерно убрзано са убрањем 0,1 m/s2 и човек сталном брзином од 1,5 m/s. После ког времена ће воз стићи човека. Колику брзину ће тада имати воз. Колики ће пут прећи човек за то време?

2. Растојање између две станице је 3 километра. Воз прелази то растојање средњом брзином 54 km/h. При том се креће равномерно убрзано 20 секунди, затим неко време иде константном брзином, а онда равномерно успорено 10 секунди до заустављања. Нацртати график зависности брзине воза д времена v-t и наћи максималну брзину воза.

8. разред

1. Светао предмет се налази на растојању p=100 cm од сферног испупченог огледала полупречника R=60 cm. За колико треба померити предмет и у ком правцу да би се добио два пута већи лик него што је био у првобитном случај?

2. Растојање лика од предмета код конкавног сферног огледала износи 20 cm. Лик је реалан и три пута већи од предмета. Колика је жижна даљина тог огледала?

НАПОМЕНА Ученици 8. разреда раде и задатке за 7. разред.